Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
,
Didattica

Un modulo CLIL in Fisica: “La relatività ristretta di A. Einstein”. Sperimentazioni di moduli CLIL nel Liceo Scientifico “E. Fermi” di Brindisi

The teachers ran an 8 hour CLIL course in Physics, specifically looking at Einstein’s Theory of Special Relativity. The students were a final year class at Liceo Scientifico. The article explains the different stages of the project, highlighting the teaching techniques employed, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLII - n.1 - gennaio/marzo 2009

Un motore alternativo a vapore senza parti in movimento!

The working of a toy ‘chug-chug’ motor boat is described and scientifically analysed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.3 - luglio/settembre 2013
,
Didattica

Un nuovo approccio all’ottica geometrica che mette in discussione la distinzione corrente tra immagine reale e virtuale

We here propose a new approach to the didactics of the so-called geometrical optics, an approach which is founded on an experimental basis and is useful in pointing out several common misconceptions. The main consequences of such a path are both the discovery of the real images formed by a plane mirror and the revision of the traditional notion of virtual image […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXV - n.2 - aprile/giugno 2002
,

Un nuovo interferometro: l’«interferometro di Fresnel»

A compact, self-contained, pre-aligned apparatus for demonstrating interference phenomena and measuring the wavelength of the light is presented. The interference fringes are displayed on a TV screen, and the measurements may be performed in a neat and clear way. Critical construction details are also given. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.3 - luglio/settembre 1997

Un nuovo modello di aggiornamento in servizio: il corso universitario “pedagogia e insegnamento della scienza”

The features of the in-service teacher training course Padagogik und Fachdidaktik fur Lehrer (PFL – Austria) for science teachers, on pedagogy and subject related didactics, are described. Most important is the tight connection between the work required during the course and the teacher situation. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.3 - luglio/settembre 1997
Didattica

Un oscillatore non lineare

Non-linear physics is a fairly complex matter to handle. A physical system presenting a bifurcation, a non-linear oscillator, is described here along with the mechanical simulation of its potential, with the aim to offer a method of introduction of non-linear systems in secondary schools. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVII - n.3 - luglio/settembre 2004

Un’osservazione Galileiana. La misura del periodo di rivoluzione dei Pianeti Medicei

Galileo’s measurement of the period of revolution of Jupiter’s satellites was repeated in 18 days of observation, accurate measurements of the position of the satellites, their identification and the interpolation of their positions. The radii of the orbits of the four satellites and the mass of Jupiter were calculated. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.2 - aprile/giugno 1992

Un particolare pendolo fisico per ricavare la relazione fra il periodo e la gravità

A pendulum whose piane of oscillation can be inclined at will between vertical and horizontal was designed, built and used to measure the effect of varying g on its period of oscillation. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIII - n.4 - ottobre/dicembre 2010

Un pendolo smorzato, con piano di oscillazione variabile, studiato con RTL

A computer-aided data acquisition and analysis tool is proposed for studying the behaviour of a pendulum coupled to a low-friction rotary sensor. […]

Vai all' articolo