Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XLI - n.4 - ottobre/dicembre 2008

Un gioco di P. A. M. Dirac

An ingenious and amusing activity originally devised by Dirac illustrates a topological symmetry property of the three-dimensional rotation of solids. Some mathematical aspects of this property and its relevance to the quantum physics description of fermions are explained. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.1 - gennaio/marzo 1990
Note di laboratorio

Un’idea per un trasduttore di temperatura

This article shows how students can be taught the concept of using a transducer to measure the temperature with a very simple electronic circuit in which a NTC thermistor acts as sensor. Only a basic knowledge of the main properties of transistors and thermistors is required. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Didattica

Un’indagine sulle preconoscenze dei ragazzi in merito alla struttura della materia

This paper presents the results of an enquiry on the ideas about Structure of Matter initially held by secondary school students. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVIII - n.4 - ottobre/dicembre 2005

Un’intervista a Einstein

Two weeks before Einstein died he was visited by a historian of science. They sat in Einstein’s study and discussed some of his illustrious predecessors in the evolution of physics. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XV - n.2 - aprile/giugno 1982
,
,
,
,

Un’introduzione operativa alla densità

– […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.3 - luglio/settembre 1993
,
Didattica

Un itinerario didattico introduttivo all’insegnamento dell’ottica

We present a recently developed project for teaching optics to 14-15 year old students. Pointing out some shortcomings of the traditional approaches, we take into account the students’ common sense “preconceptions” investigated in various inquiries. The teaching pattern we propose is rooted in everyday experience and the aim is to answer immediately questions such as: “how can we see what we see?”. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLII - n.1 - gennaio/marzo 2009

Un laboratorio all’aperto

The article suggests an easily reproducible statistical procedure for searching natural phenomena for regularities. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.1 - gennaio/marzo 1996

Un laboratorio di meteorologia nella scuola media dell’obbligo

The article is pertinent to a pluridisciplinary experience concerning the different meanings of the Italian word “tempo” which exact translation would be either “time” or “weather”. The experience has been conducted within a triennial program in the first class of a secondary school. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXV - n.1 - gennaio/marzo 2002
,

Un meraviglioso paradosso elettromagnetico

A 40 W bulb lamp lights up although a thick copper is shorting its terminals. This paradoxical situation may help to stimulate curiosity and induce a critical attitude towards the parameters that must be taken in account when analysing electrical phenomena. […]

Vai all' articolo