Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.2 - aprile/giugno 1998
,
,
,
Didattica

Alcune considerazioni didattiche e tecniche sull’uso del V-Scope

In this paper we present and discuss some of the results on the calibration of the V-Scope data-acquisition system. In particular we evaluate the total uncertainty in V-Scope based measures. Analyzing by V-Scope measurments the dynamic of a simple and double pendulum we show for the last the first space phases boundary of non linear resonances. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.2 - aprile/giugno 1998
,
,
Didattica

Come valorizzare un antico esperimento didattico con la tecnica MBL: la macchina di Atwood per condurre una ricerca sperimentale sul moto

Atwood’s machine is a device born in the XVIII century as an aid for teaching mechanics; a reduced and simplified version of such device still appears in physics textbooks, as an application of Newton’s second law. An Atwood’s machine interfaced to a PC by means of position and force sensors becomes a device for a detailed investigation on the motion of bodies subject to forces that change with position. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.2 - aprile/giugno 1998
Didattica

Comportamenti casuali di un sistema deterministico

After some brief remarks about determinism and randomness, a simulation program is illustrated which points out how chance and necessity do coexist in classical physics. Actually, a gas of N = 1000 interacting disks in a box neatly head for the Maxwell-Boltzmann distribution just in some ten collisions. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.2 - aprile/giugno 1998
,
Didattica

Mappe concettuali come strumenti per accertare l’apprendimento in fisica

Quantitative measures of concept maps drawn by senior high-school students are shown to be useful in assessing the understanding of relationships between the concepts required for multistep problem solving. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.2 - aprile/giugno 1998
,
,
Didattica

Attività didattiche nel laboratorio multimediale in linea. Integrazioni disciplinari, apprendimento e insegnamento collaborativi: l’esperienza dell’IPIA Medi di Palermo

A project aimed at decreasing the number of students who quit before ending the first school year is described in detail The target students are low achieving pupils of a vocational school, the project involves not only physics but also mathematics, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.1 - gennaio/marzo 1998
,
Cultura

Il quaderno di appunti zurighese di Einstein e la scoperta delle equazioni del campo della gravitazione nell’anno 1912

Einstein worked eight years (from 1907 to 1915) to obtain an extension of special relativity to accelerated frames and to develop a relativistic theory of gravitation. Although the field equations of the theory of general relativity appeared at the end as a full realization of the heuristic assumptions he had formulated at an early stage of his investigations, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.1 - gennaio/marzo 1998
Cultura

Sul galleggiamento dei corpi

The buoyancy conditions of solid homogeneous bodies floating in an ideal liquid are studied with special attention towards stable equilibrium. The case of a solid floating cylinder is discussed in detail. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.1 - gennaio/marzo 1998
,
Didattica

Campi, energia e lavoro. Motivazioni di una proposta

We enphasize here the educational reasons lying behind a reversal of the traditional approach to the introduction of work, energy, potential, and fields at high school level. The details of this approach have been fully described elsewhere. […]

Vai all' articolo