Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno L - n.2 - aprile/giugno 2017
Didattica

Sincronizziamo gli orologi

Synchronizing distant clocks at rest in the same reference frame is far from a trivial issue. A review is presented of the several problems involved and of the practical approaches adopted in the course of time. The conventionalist view is discussed, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.2 - aprile/giugno 2017
Didattica

La crittografia quantistica come occasione per introdurre alcune proprietà fondamentali dei sistemi quantistici

The article describes a teaching proposal in which some fundamental properties of quantum systems are presented through the development of quantum cryptography protocols. The idea is the use of these properties as operational tools in a context that can stimulate students’ curiosity and interest. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.1 - gennaio/marzo 2017
,
,
,
,
,
,
,
,
Le scienze nella scuola dell'obbligo

Il gruppo di lavoro “Scuola dell’Obbligo” Attività e prospettive per la scuola di base

In order to satisfy the need for a greater involvement of AI F in the training of primary and secondary school teachers, about a year ago the working group “Compulsory School” was formed. Starting from a ‘fact-finding’ investigation about the teaching of physics and of experimental sciences in ‘basic’ school , […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.1 - gennaio/marzo 2017
Note di laboratorio

Utilizzo di Tracker per lo studio della cinematica: un’esperienza in un liceo sportivo

An application of the Tracker Video Analysis and Modeling Tool software for the study of kinematics is presented. The activity has been tailored to exploit the students’ interest in sports, in order to improve their participation. The software has been used to make it easier to understand the basic concepts of kinematics, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.1 - gennaio/marzo 2017

Alcuni strumenti utili per esperimenti interessanti

Some simple, low cost and useful apparatuses are described which are easy to be made, even as homework by students. Their usefulness will be found in a number of experiments which normally require expensive and not commonly available instruments in the school laboratory. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.1 - gennaio/marzo 2017

Un esempio di prova ‘esperta’ in Fisica

An up-to-date and effective teaching should develop skills in students. To assess skills, real-world tasks are required. This paper will show you how a closed question task can be turned into a skilled task. […]

Vai all' articolo