Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,

Il computer come sistema di acquisizione dati

The aim of this article is to contribute to the study of the problems related to the on-line use of the computer in the Physics Laboratory. Differences between traditional lab-activities and on-line computer based lab-activities will be illustrated by describing the use of a Data Acquisition System (DAS) for the analog quantities and time intervals. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,

Misurazione di grandezze cinematiche con un personal computer on-line

An automatic device for studying motions is described in this paper. The device consists of a dynamics cart carrying a phototransistor that receives the light reflected by a sheet of paper whit black and white stripes, on which the cart perpendicularly moves. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

L’uso del microelaboratore nel laboratorio di fisica per migliorare la comprensione dei concetti (traduzione di A. M. Fichera)

Using the computer in the physics teaching laboratory with MBL (Micro-computer Based Laboratory) curricular materials in a constructivist environment enhances students’ conceptual understanding of physics. MBL tools for learning kinematics, dynamics, heat and temperatures are described and examples of their use are given. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Una esperienza di valutazione di software didattico

This paper describes a research on the evaluation of educational software that resulted in the production of a guide to evaluating educational software. The guide consists of a methodological part, in which the variables that should be taken into consideration and the criteria for the relative evaluation are discussed, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,
,
,
,
,
,

Gruppo AIF per il coordinamento delle sperimentazioni del P.N.I. di Fisica

The article presents the working Group established by AIF in order to coordinate the experimentation of PNI (National Project for Computer Science). The targets of the Group are: 1. to establish a connection between the members of AIF engaged in experimentation; […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,

Applicazioni didattiche di un semplice programma per l’elaborazione di dati sperimentali

This paper presents application examples of a program to analyze the experimental data. The program is divided in two indipendent logical sequences. The first one guides the student to analyze normally distributed experimental results; the second one allows to find the best function which correlates two sets of data. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Gira, gira …

The motion of a free revolving bicycle wheel, gently slowed down by air drag and bearings friction, was studied through an experiment done in the Physics laboratory of a secondary school. The experimental data were compared with different hypothesis on the resisting torque, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,

L’esponenziale: modello matematico di una classe di fenomeni

In this paper we start from the analysis of some problems leading to the finite difference equation: (delta f / delta x) = k * f(x) + a , f(0) = f0, k and a being constants, related to the differential equation: (df / dx) = k *f(x) + a. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,
,
,

Alcune applicazioni didattiche del computer collegato on-line

The transit times of an air-track trolley are measured with an uncertainty of about 10 micro-s with a Commodore C64 computer connected to expressly built optical sensors. We describe the hardware and software of this cheap and simple device and we report some experimental results. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Equilibrio termico: scheda di fisica e informatica

This paper describes a few simple school experiments on thermal equilibria that lend themselves to dynamical modelling. The construction and trying out of such models on a computer and the comparison of their results with the experimental data can give the opportunity for fruitful discussion in the classroom. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Applicazioni dell’elaboratore alla didattica della fisica; progetto strategico del CNR: Tecnologie ed Innovazioni Didattiche

This article briefly describes software packages for physics teaching developed by 25 university and secondary school teachers, researchers and undergraduate students at 8 Italian Universities. The underlying pedagogical and informatical choices are also discussed. The software is the output of the first period of activity of CNR’s Strategical Project for New Technologies and Didactical Innovation, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,
,

Il ruolo del microelaboratore nell’insegnamento della fisica nei Paesi Bassi (traduzione di G. Tirelli)

First a short outline is presented describing the use of microcomputers in education before 1982. Then we discuss some of the most important initiatives taken by the Dutch government to stimulate the innovation of computers in education in general. Next we concentrate more explicitly on the role of microcomputer in secondary physics education. […]

Vai all' articolo