Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.3 - luglio/settembre 2011
,
Note di laboratorio

Suono a scuola e suono a casa

We suggest a simple experimental method to let the students understand the Physics of the sound. The method can be carried out at school, but also as homework, provided that students have a PC and some other easily available items such as tuning forks, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.3 - luglio/settembre 2011
,
Note di laboratorio

Esperimenti a “costo zero” sul moto uniforme

It is possible to study the uniform motion by using common objects taken from daily life. Cans, balloons, test tubes, olive oil and glycerine allow to make self-made devices, which are easy to handle and to use. The choice of using common materials let all students reproduce the most of this equipment at home and carry out the experiments by themselves. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.3 - luglio/settembre 2011
,
Note di laboratorio

Usare lo schermo di un computer portatile per modellizzare campi di forze

A highschool-oriented experimental activity enhances the students understanding of the structures of fields surrounding planar, line and point sources. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.3 - luglio/settembre 2011
Intermezzo

I neutrini all’OPERA

The OPERA experiment, based on the observation of about 16000 neutrino events measured at Gran Sasso, seems to indicate that the neutrinos travelled at 25 parts per million above the speed of light. The article describes some details of the procedure for measuring the neutrinos’ […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.2 - aprile/giugno 2011
,
Didattica

La meccanica di Wile Coyote

In secondary school dynamics pupils are usually asked to solve problems that concern rigid bodies. Inspired by “cartoon behaviours”, this paper studies what happens when the end of an elastic beam receives a blow and the beam starts moving. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.2 - aprile/giugno 2011
Didattica

Perché la bicicletta è vantaggiosa?

Body energy transfers while walking and cycling are analysed and compared, showing why riding a bicycle is energetically more efficient than walking. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.2 - aprile/giugno 2011
Didattica

Introduzione alla relatività ristretta in un Istituto Professionale serale

Relativity theory is seldom presented to the Italian highschool pupils. During a Master in Didactics of Physics the author experimented teaching the fundamentals of the theory to adult students in a vocational highschool. The design, the implementation and the results of the experience are described and briefly discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.2 - aprile/giugno 2011
,
,
,
,
Didattica

Il Laboratorio didattico Fisica in Moto. La fisica in un contesto quotidiano: una collaborazione fra impresa, scuola e università

The activities of a mechanics lab for secondary school pupils hosted by the Ducati motorcycle manufacturer are described. Under the guidance of tutors the participants can discover the basic laws of mechanics by performing hands-on experiments based on the concepts of linear and angular momentum as quantities which can be conserved or transferred. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.2 - aprile/giugno 2011
Didattica

Video ad uso degli studenti di fisica

Communication technologies allow teachers to keep in touch with their pupils in case of absence and after school hours. […]

Vai all' articolo