Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.2 - aprile/giugno 2012
,
Didattica

Induzione elettromagnetica: un possibile percorso didattico

Physics textbooks describe electromagnetic induction phenomena with the simple calculation rule called ‘flux law’ but Maxwell’s general law of electromagnetic induction law, based on the vector potential and invariant for Lorentz’s transformations, shows that the induced emf is the consequence of time variations of the vector potential and the motion of electric charges in a magnetic field. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.2 - aprile/giugno 2012
Didattica

Quei testi dell’Apocalisse. Legge dell’apprendimento iperbolico

In recent years the knowledge levels in science of freshmen dropped constantly in Italy and in other countries. This might be because the excess of information in today?s secondary school textbooks makes identifying and mastering the important concepts difficult. Results found by different groups that examined pre-university textbooks in a number of different countries are reported. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.2 - aprile/giugno 2012
Note di laboratorio

Moto di un razzo ad acqua

This article shows how to make equipment for studying the performance of a water rocket, e.g. its acceleration versus air pressure and mass. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.2 - aprile/giugno 2012
Intermezzo

Alla ricerca delle cause del recente riscaldamento globale

2012 is the ‘International Year of Sustainable Energy for all’ but most of the energy we use comes from fossil fuels. We know that increasing the amount of CO2 in the lower atmosphere can trap infrared radiation, increasing its temperature. Climate change has always been a result of natural causes, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.1 - gennaio/marzo 2012
Didattica

Tecniche di apprendimento attivo con esperimenti dimostrativi interattivi (Interactive Lecture Demonstrations – ILD) e l’uso di risponditori individuali (clickers)

Most introductory physics students spend the majority of their time in passive and often crowded lectures. Studies show that students learn little in such classes. The results of education research have led to the design of active learning environments (often making use of computer-assisted data acquisition tools). […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.1 - gennaio/marzo 2012
Didattica

Quanta energia è irradiata scaricando un condensatore?

Reasoning on what happens when connecting two charged capacitors suggests a general procedure for evaluating the energy associated with the propagation of electromagnetic waves. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.1 - gennaio/marzo 2012
Didattica

Dispute scientifiche di ieri e di oggi

Reactions to the science of global warming have followed a similar course to those of other inconvenient truths from physics. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.1 - gennaio/marzo 2012
Note di laboratorio

Molle in serie e in parallelo

Hooke’s Law applied to a number of springs connected in series (same strength) or in parallel (same elongation) suggests a mechanical analogy to the electrostatic behavior of a number of series or parallel connected capacitors. […]

Vai all' articolo