Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Cultura

Sviluppi scientifici e tecnologici della superconduttività ad un secolo dalla scoperta

Superconductivity was discovered one hundred years ago. After a short history of its discovery we discuss the basics of the underlying physics, how it can be explained in school, examples of how it is now used and what might be the future possibilities. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Il moto rettilineo uniforme in palestra

An experiment on constant velocity that involves a whole class is described. Some pupils walk along a straight line while other pupils time their positions at fixed distances. The activity is performed in a gym using daily life materials and devices and requires less than one hour total time. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Un modello idraulico del ciclo di Carnot

The performance of an ideal hydraulic engine that transfers water between two reservoirs at different heights is compared with that of a reversible Carnot engine. The interest of this analogy between thermodynamic and mechanical quantities for a Karlsruhe type of teaching approach is discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Costruire un’unità didattica secondo metodologia CLIL: testimonianza di un’esperienza

A teacher reports his experience in an integrated ‘physics plus english’ course promoted by the CLIL (Content and Language Integrated Learning) project that introduces mixed teaching of institutional courses and foreign languages in secondary schools. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012

Lo studio della caduta libera di un corpo in una Scuola Secondaria di I Grado

A school activity on free fall, aimed at 12-13 year old pupils, is described and discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.3 - luglio/settembre 2012
Didattica

Introduzione alla fisica delle onde con Google Earth

We show how the illustrations of various natural phenomena visible in Google Earth can be used in school not only for teaching geography and geology but also for introducing the physics of waves. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.3 - luglio/settembre 2012
,
Note di laboratorio

Laboratorio di Microscopia a Scansione attuato via Internet: una esperienza nel Progetto Lauree Scientifiche a Padova

Using an educational SPM driven by a PC that supports a VNC-server and a motorized webcam we set up an internet controlled RemoteLab SPM. Trained highschool students supervised by their teachers selected the sample to be analyzed, controlled the PC that drove the SPM and performed the measurements and the image analyses in remote mode. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.3 - luglio/settembre 2012

La radio a cristallo: un progetto e una ricerca

The so called crystal radio is a simple receiver that can generate strong interest and emotions. Starting with the improvised ‘Blue Gillette blade’ detector used in the mythical ‘foxhole radios’ by the American soldiers during WWII, we explore some new and unusual detectors that can be assembled ‘in the kitchen’. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.3 - luglio/settembre 2012
Problemi ed esercizi

Un programma innovativo vecchio ma ancora attuale: il Progetto Nuffield per l’insegnamento della fisica

Revisiting an important project for teaching physics to young students: questions and tests for youngsters from the Nuffield Science Teaching Project in Britain. […]

Vai all' articolo