Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXXII - n.4 - ottobre/dicembre 1999
,
,
Didattica

Gli insegnanti “aiutano” gli studenti a rinforzare i preconcetti? Riflessioni sul modo di trattare la formazione di immagini per mezzo di lenti convergenti

A series of intruction situations related to image formation by converging lenses which show the way teachers may unwillingly, help to strengthen students’ pre-scientific structural schemata are analyzed. Very often, teachers make use of simplified sketches, stereotyped diagrams, or a somewhat inaccurate language which, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.1 - gennaio/marzo 1997
,
,
,
,
Didattica

Gli studenti e l’energia

An open questionnaire on various aspects of energy, including phenomena involving heat, was administred to 6 classes of Italian 15 to 18 year-old students having different curricular exprerience in physics, attending different upper secondary schools. In this paper we discuss the answers in depth against the well known conceptual difficulties of energy, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.3 - luglio/settembre 1990
,
Storia della Fisica

Goethe contro Newton – Una polemica sull’origine rifrazionistica dei colori

In this controversy regarding the theory of colours, Goethe proposes a re-examination of some historical experiments in order to deny Newton’s ideas on the differentiated refraction of the various colours. Goethe analyzes Newton’s statements, step by step in order to criticize them. […]

Vai all' articolo