Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.1 - gennaio/marzo 2014

Un metodo per misurare la velocità del suono 2

A simple experiment for measuring the velocity of sound in air using two hollow metal cylinders, a microphone and a digital oscilloscope is described. Knowing the distance between microphone and cylinders the velocity of sound is easily computed by measuring the time interval between banging them together and the microphone’s reception of the sound. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.1 - gennaio/marzo 2014
,
Note di laboratorio

Modelli per l’agitazione termica

Models that can help to understand the mechanisms of some phenomena that occur in liquids, such as evaporation and distillation, and some aspects of the kinetic theory of gases are described […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
Cultura

Scienza, Nanoscienza, Fantascienza

The term “nanoscience” is explained and illustrated by examples that can help to understand its scope and its importance for everyday life. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
Didattica

Città della Scienza: una storia dei nostri tempi

A short story of the first Science Centre in Italy and its historical collections that were destroyed by fire and a description of the strategies used to stimulate school students’ or visitors’ interest in ancient scientific instruments, which are very different from modern ones. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
Didattica

Sul moto ellittico dei pianeti

A didactical approach to the elliptical motion of planets in the solar system is proposed. The planets’ velocities in apsidal points and the total mechanical energy of the two-body systems are discussed and described as functions of orbital parameters. Kepler’s third law is obtained from energy and angular momentum conservation principles. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
,
Didattica

Un modulo CLIL in Fisica: “La relatività ristretta di A. Einstein”. Sperimentazioni di moduli CLIL nel Liceo Scientifico “E. Fermi” di Brindisi

The teachers ran an 8 hour CLIL course in Physics, specifically looking at Einstein’s Theory of Special Relativity. The students were a final year class at Liceo Scientifico. The article explains the different stages of the project, highlighting the teaching techniques employed, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
Didattica

Diverse definizioni operative di “verticale”: un confronto

The concept of verticality is discussed with reference to its different meanings, e.g. the direction that points towards the zenith, the one which is parallel to the direction of free fall or is perpendicular to a level ground, etc. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013

Un semplice dispositivo con cui esplorare le onde radio generate da un telefonino

A simple low cost homemade device that converts radio wave energy from a mobile phone signal to electricity for lighting an LED is described. No battery or complex circuitry is required. The device allows a range of interesting experiments on the physics and technology of mobile phones. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013

Demenza informatica nella scuola e nel sociale

The use most of our pupils usually make of computers at home doesn’t help their understanding of school subjects, in our case physics. Readers are invited to discuss and share any positive computer based school experience they might have. […]

Vai all' articolo