Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Il computer nell’insegnamento della fisica nella Repubblica Federale Tedesca (traduzione di S. Bruzzone e A. M. Fichera)

The introduction of computers in West Germany schools proceeds according to common programmes agreed upon by the Ministers of Education of the 11 Landers. In schools for general education the students should be introduced to informatics through other subjects, notably mathematics. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.1 - gennaio/marzo 1990
Cultura

Meccanica quantistica ed evoluzione nei rapporti tra Fisica e Matematica all’inizio del XX secolo

The paper deals with a sort of discrepancy between the historical development of Quantum Mechanics and the way it is generally taught. Quantum Mechanics is usually presented after its fundamental postulates, while this is not easy to connect to the real historical evolution of the basic ideas. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.1 - gennaio/marzo 1990
Didattica

Le rappresentazioni degli studenti nell’insegnamento della fisica – un programma didattico (traduzione di A. Fichera)

In recent years work on students’ conceptions attracted the attention of people engaged in doing research on difficulties in learning physics. This paper shows that the origin of this kind of work can be traced back to a didactical programme starting many tears ago. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.1 - gennaio/marzo 1990
,
,
Didattica

Le proprietà termiche della materia. I – Nozioni di senso comune di studenti ed insegnanti

Schemes of commonsense knowledge of Italian students and teachers have been inferred by analyzing the answer to a paper and pencil test whose items are centered about real life situations involving thermal phenomena. The analysis, performed by the use of concept maps, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.1 - gennaio/marzo 1990

Osservazione visuale di fenomeni fisici in tempo reale e differito (un metodo per registrare dati con la videocamera e col computer). (traduzione di S. Bruzzone e A M. Fichera)

ORVICO, a system for collecting data on moving objects, is briefly described. The system uses a videocamera and a computer. Examples of interest to physics teaching include studying the motion of a snowball, a jumper, a pendulum and a disc on an air-table. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.1 - gennaio/marzo 1990
Note di laboratorio

Un’idea per un trasduttore di temperatura

This article shows how students can be taught the concept of using a transducer to measure the temperature with a very simple electronic circuit in which a NTC thermistor acts as sensor. Only a basic knowledge of the main properties of transistors and thermistors is required. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.1 - gennaio/marzo 1990

L’Istituto di Fisica della Royal Danish School of Educational Studies, un Istituto per la ricerca e la formazione post laurea degli insegnanti di Fisica (traduzione di B. Pecori Balandi)

The article describes the aims of the Royal Danish School of Educational Studies and gives a few examples of the courses offered by its Institute of Physics. Information about the main research projects carried out by the academic staff and by the school in the implementation of new curricula in secondary school are finally given. […]

Vai all' articolo