Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.4 - ottobre/dicembre 1995
Cultura

L’esperimento delle due fenditure nella comprensione della meccanica quantistica

Different versions of the two slits experiment are investigated, pointing out the peculiar difficulties of its didactic presentation, and the conceptual misunderstandings that a superficial reading of the experience can lead to. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.4 - ottobre/dicembre 1995
Didattica

Schematizzazioni frettolose nell’insegnamento della fisica: il caso dei condensatori

Dealing with a new physical subject one often goes on too hastily in the initial stage, leaving some uncertainties and ambiguities in definitions and in basic features. Furthermore one performs schematizations and simplifications which may be in contradiction with fundamental principles or experimental results. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.4 - ottobre/dicembre 1995
Note di laboratorio

Una misurazione elettrolitica della carica dell’elettrone

A simple electrolytic experiment suited to students’ practical work allows to find an approximate value for the charge of the electron in a relatively short time and without having to make sensitive direct measurements of mass with 1 mg scales, not easily found in school labs. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.4 - ottobre/dicembre 1995

Un esperimento dimostrativo sul fenomeno della fotoconducibilità, cioè della diminuzione di resistenza elettrica di un semiconduttore indotta dalla luce

This experiment demonstrates the photoconductive effect for Si and Ge samples illuminated by quasi monochromatic light. The vanishing of the effect for longer wavelengths allows a qualitative estimation of the fotonductive threshold which is related to the energy gap of the material. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Didattica

Introduzione nel triennio delle superiori di alcuni concetti della termodinamica dei processi, in uno studio sulla conduzione termica effettuato con l’ausilio del calcolatore

Some advantages offered by the conceptual schemes of the irreversible processes thermodynamics in analysing different dissipative phenomena are summarised. The explicit time dependence of all variables and the introduction of new concepts such as the generalized fluxes and forces are the focus of a didactic approach which has been submitted to secondary school students. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Didattica

Elaborazione dei dati sperimentali: la cosiddetta “teoria degli errori”

We examine several “myths” of physics teaching that usually lead teachers in school to devote too much time to the treatment of inessential aspects to the detriment of more fundamental arguments. Among these we discuss the importance of numerical approximations, significant digits, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Didattica

Un’indagine sulle preconoscenze dei ragazzi in merito alla struttura della materia

This paper presents the results of an enquiry on the ideas about Structure of Matter initially held by secondary school students. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Didattica

Moti composti in presenza di attrito

This article analyses the rigid body motion in presence of friction […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Scuola dell'obbligo

Progetto di ricerca ambientale: osserviamo come evolve la natura nel corso dell’anno

This article describes a three year long learning experience involving 11 to 14 years old children, during which the variations of the apparent path of the sun were observed and related to the changing seasons. The pupil’s observations and the teacher’s comments are reported. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995

Misura della lunghezza d’onda della luce con un disco microsolco

This article describes how it is possible to measure the light wavelength using a phonograph microgroove disc. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
,
Note di laboratorio

Un’esperienza con differenze di potenziale variabili nel tempo

After introducing the concept of electric potential difference to students in the last year of secondary school, an experiment using a variable frequency generator, an oscilloscope and a loudspeaker allowed them to “see” and “hear” variable potential differences. The experiment was the starting point for an empirical introduction to decomposing electrical signals into sinusoidal components. […]

Vai all' articolo