Risultati della ricerca

ultimo numero della rivista Anno XXXVI - n.2 - aprile/giugno 2003

Aristotele fu il primo fisico?

Ever since Galileo attacked Aristotle’s view of the world, the Greek philosopher’s ideas have been regarded as a barrier to scientific progress. The author disagrees. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVI - n.2 - aprile/giugno 2003
,
,

Passaggio della luce attraverso un pacchetto di lastrine

The article describes an experiment on the absorption of light through a pile of sheets of Perspex or glass. The experiment, in itself simple to perform, lends itself to a rich conceptual analysis and introduces a discussion of some aspects of the scientific method and of the search for physical laws. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVI - n.2 - aprile/giugno 2003

Derivazione con Excel della legge di Maxwell-Boltzmann delle velocità molecolari

The article shows how the Maxwell-Boltzmann’s distribution law of molecular velocities, a physics law of statistic nature, can be tested using an electronic spreadsheet. The spreadsheet simulation allows a better understanding of the statistic aspects at the basis of the phenomena while acquiring skills in the use of this advanced software. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVI - n.1 - gennaio/marzo 2003

Trasformazioni di fase nell’acciaio

Many properties of steel depend on its microcrystalline structure. By heating a steel wire it is possible to show, with a simple experiment, how its mechanical and magnetic characteristics change with phase transformation in solid state steel. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVI - n.1 - gennaio/marzo 2003

Le risorse degli studenti per apprendere la fisica di base

With good reason, physics education research has focussed almost exclusively on student difficulties and misconceptions. This work has been productive for curriculum development as well as in motivating the physics teaching community to examine and reconsider methods and assumptions, but it is limited in what it can tell us about student knowledge and learning. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVI - n.1 - gennaio/marzo 2003

Intensità di segnali acustici e luminosi

An experimental procedure is described for studying how certain subjective quantities, such as the perceived intensities of light and sound, depend on the observer’s distance from the source. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVI - n.1 - gennaio/marzo 2003
,

Pesare l’aria

A direct simple method for measuring the specific gravity of air is described. The method is based on a new idea for measuring the pressure of air, compressed into a plastic bottle by means of a common bicycle pump. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVI - n.1 - gennaio/marzo 2003
,

Le rotazioni elettromagnetiche

Two easy experiments devised to help undergraduate students understand the concept of non-conservative fields are suggested. The idea is inspired by the early work of Faraday on the interactions between magnets and current carrying elements. In the first experiment two magnets rotate around a linear conductor; […]

Vai all' articolo