Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Costruire un’unità didattica secondo metodologia CLIL: testimonianza di un’esperienza

A teacher reports his experience in an integrated ‘physics plus english’ course promoted by the CLIL (Content and Language Integrated Learning) project that introduces mixed teaching of institutional courses and foreign languages in secondary schools. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.1 - gennaio/marzo 2014
Didattica

Dare significato alla fisica

High school pupils? interest in physics and their understanding of the subject is disappointing if the teacher follows a teaching tradition that treats the subject as a bare technique that doesn?t motivate the learners and is unable to introduce them to critical thought. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.4 - ottobre/dicembre 1998
Didattica

Determinazione della retta di regressione nel caso di incertezze su entrambi le variabili

The article describes a numerical method to determine the parameters of the linear regression when are present errors in both coordinates. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.2 - aprile/giugno 1991
Didattica

Deviazione dei gravi verso oriente

The deviation to the east of a falling body is examined in the hypothesis that the body is dropped at the equator and the distance fallen is small so that the variation of gravity with height and air resistance may be neglected. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.1 - gennaio/marzo 1997
,
,
Didattica

Difficoltà di apprendimento in cinematica di studenti del I anno del Corso di Laurea in Matematica

The skills of freshmen mathematics majors, in interpreting graphs of basic mathematical functions, kinematical graphs and the language of motion were investigated by means of three multiple choice questionnaires with open comments. The unidimensional analyses of each student’s answers and their correlations show context-dependence of skills: in particular the malhematical abilities are not entirely transferred to the physics context. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.1 - gennaio/marzo 2012
Didattica

Dispute scientifiche di ieri e di oggi

Reactions to the science of global warming have followed a similar course to those of other inconvenient truths from physics. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
Didattica

Diverse definizioni operative di “verticale”: un confronto

The concept of verticality is discussed with reference to its different meanings, e.g. the direction that points towards the zenith, the one which is parallel to the direction of free fall or is perpendicular to a level ground, etc. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVIII - n.4 - ottobre/dicembre 2015
Didattica

È possibile sparare un proiettile attorno alla Luna?

If you were on the moon and tried to shoot a gun, would the bullet fire? And if so, in absence of air could an appropriate bullet reach a speed fast enough to orbit the Moon? Making use of considerations about mechanics, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Didattica

Elaborazione dei dati sperimentali: la cosiddetta “teoria degli errori”

We examine several “myths” of physics teaching that usually lead teachers in school to devote too much time to the treatment of inessential aspects to the detriment of more fundamental arguments. Among these we discuss the importance of numerical approximations, significant digits, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.4 - ottobre/dicembre 2011
,
,
Didattica

Energia dal vento. Esperienza didattica in un Istituto Professionale

Introducing the physics of wind turbines in a vocational school: from prior knowledge through experimental work to educational results. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LI - n.2 - aprile/giugno 2018
Didattica

Energia immagazzinata da un condensatore carico

The law that expresses the energy stored in a charged capacitor is obtained by an elementary algebraic calculation related to a simple discrete mechanical model. This model can be used in education, in a secondary school, as an alternative to continuous models that use integral calculus. […]

Vai all' articolo